Lainaus:
13.05.2006 MieItse kirjoitti:
Lainaus:
13.05.2006 Lazzuu kirjoitti:
Puhukoon ruotsia Skandinaviassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Suomi EI ole osa Skandinaviaa) --
Jos ei Suomi, niin ei kyllä sitten Islantikaan.
Oudoksun vähän sitä, kun ihmiset tuppaavat valittamaan ruotsinkielisen väestön tavasta vaatia palveluita omalla kielellään. Ymmärrän sen iankaikkisen urputuksen siitä, että osa ruotsinkielisistä suomalaisista haastaa vähän kehnoa suomea ja kävisi mieluummin keskustelua ruotsiksi ihan arkipäiväisen, suomenkielisen tavan tallaajan kanssa, mutta ymmärrän edelleen heidän harminsa joidenkin palveluiden yksikielisyydestä. Vähän sama kuin jos minä läksisin nyt vaikka johonkin sateenkaarivaltioon, joka on virallisesti kaksikielinen
- puhutut kielet: sateenkaarinki ja suomi
- ja jossa sitten loppujen lopuksi ainoa suomea puhuva palveluiden edustaja on Suomen suurlähettiläs.
Niin, olen tosiaan sitä mieltä, että palveluita on pystyttävä tarjoamaan myös ruotsiksi vähintään niin kauan, kun Suomen toisena virallisena kielenä sykkii ruotsi. Tavalliseen keskusteluun en puutu, sillä toki kenellä tahansa on oikeus puhua omaa äidinkieltään, mutta tässä kohdin svekomaanien on mielestäni yksinkertaisesti nieltävä faktumi, jonka sisältö lyhyesti on seuraavanlainen: valtaosa suomalaisista harrastaa nimenomaan suomea äidinkielenään, ei ruotsia.
Itse asiassa jos ollaan täysin rehellisiä, niin suomenruotsi ja ruotsin äänteet eroavat todella paljon toisistaan.
Ruotsalaisen ruotsi on täydellistä, kun taas suomenruotsalaisilla hieman omalaatuinen ruotsi. Suuri osa suomalaisista ei edes ymmärtäisi tavallisen ruotsalaisen puhetta.
Sitä paitsi suuri osa suomenruotsalaisista osaa täydellistä suomea ja suomalaiset osaavat palvellakkin heitä paremmin suomen kielellä!
Ja muutenkin tämä kaksikielisyys on muutenkin älytöntä vahojen perinteiden
ylläpitoa, mitä sitten selitetään monikulttuurellisuudella. Voihan kieliä opiskella vaikka se ei olisi pakollista!
Muutenkin harva käsittää, että ruotsin kieli säilyttää asemansa Suomessa vain RKP:n ansiosta, jota sitten kaikki suomenruotsalaiset innoissaan äänestävät.
RKP:n ainoa tavoite on ylläpitää ruotsinkieltä ja ruotsinkielisiä palveluita, kun muut puolueet keskittyvät paljon tärkeämpiin asioihin.